
פרידות בוקר
שנת הלימודים החדשה בפתח וישנו חשש מסוים שחלקנו מכירים היטב – מאבקי הבוקר של הפרידה מהילדים. אז אם אי פעם חוויתם את הפרידות קורעות הלב
כל הורה לילד עם או בלי צרכים מיוחדים, מתמודד באופן יומיומי עם התנהגויות מאתגרות.
מצרפת שני צעדים פשוטים בגישה חיובית, שתוכלו ליישם כבר ממחר בבוקר!
שימו את הזרקור על התנהגויות חיוביות – לא רק כשהילד עושה משהו חדש בפעם הראשונה, אלא גם כשהילד משתפר מעט במיומנות יומיומית כמו שטיפת ידיים, או אפילו עושה משהו מובן מאליו, שמצופה ממנו לעשות, כמו לשבת בארוחת הערב.
דווקא כשהילד מוצא פתרון אחר למצב מאתגר, מתנהג באופן נאות, מצליח לבצע משהו שקצת קשה לו בדר"כ, גם בהצלחות קטנות או חלקיות. דווקא אז תעצרו ותתנו לו מילה טובה.
לדוגמה:
✓"מדהים איך סגרת את הסקוטצ' של הנעל" (גם אם רק בנעל אחת ועם עזרה ממני)
✓"תודה שהחזרת את המשחק למקום" (אפילו שאני אספתי)
✓"איזה יופי – יצאת מהבית רגוע"
✓"את פשוט מדהימה שהצלחת לחכות שנרד לגינה" (למרות שהיה מדובר בחצי דקה של המתנה)
אם אתם מוצאים את עצמכם מעודדים ומחזקים את הילד יותר מאשר באים כלפיו בתלונות וטענות, אתם עושים משהו מדהים! ויש כל כך הרבה רגעים כאלה ביום. צריך רק לעצור מדי פעם, להסתכל ולא לקחת שום דבר כמובן מאליו.
כולנו מכירים סיטואציה של הורה מבוהל בגינה ציבורית שרץ אחר הילד וצועק בהיסטריה "אל תטפס/אל תקפוץ/לא להסתובב מהר מידי…". אני מבטיחה לכם שאותו ילד חמוד ושובב היה מעדיף לשמוע מההורה מה הוא כן יכול לעשות ולחסוך מעצמו את האכזבות (במקום לקבל ההערות…).
זה אמנם בא לנו באוטומט להגיד לילד מה לא לעשות, אבל כשאנחנו מדברים באופן שלילי אנחנו מפספסים שוב ושוב את ההזדמנות לחשוף את הילד לפעולה ולהתנהגות המצופה ממנו.
תתארו לעצמכם שבקום שהילד ישמע 10 פעמים במהלך הארוחה "אל תאכל עם הידיים!", הוא ישמע "קוסקוס אוכלים עם כפית". או במקום להגיד "אל תקפצי על הספה" תגידו "על הספה יושבים. את יכולה לקפוץ על הריצפה".
באופן הזה הילד נחשף שוב ושוב להתנהגות הרצויה.
דבר נוסף שחשוב שתדעו – המוח שלנו נוטה להתעלם באופן לא מודע מהמילה לא/אל. למשל אם תגידו לילד "לא להרביץ" המילה שתהדהד לו בראש היא "להרביץ" וזה במקום לשמוע "תשמור על הידיים" או "תתנהג אליו בכבוד", כל ילד לפי רמת הבנתו.
בואו נעשה ניסוי קטן:
תפתחו את Waze ותרשמו "לא תל אביב". לאן הוא לוקח אתכם?….🤔
ובהמשך לסעיף הראשון, כשהילד כן אוכל עם כפית, כן יושב יפה על הספה, כן מתנהג יפה לאחיו, זה המקום שלכם לבוא ולהגיד "כל הכבוד, ככה כן מתנהגים".
מנתחת התנהגות ומדריכת הורים

שנת הלימודים החדשה בפתח וישנו חשש מסוים שחלקנו מכירים היטב – מאבקי הבוקר של הפרידה מהילדים. אז אם אי פעם חוויתם את הפרידות קורעות הלב

לקראת הקיץ התחלנו לייצר קהילת ספרים שמעוניינים לרכוש כלים שיסייעו להם לספר ילדים על הספקטרום באופן שמותאם לצרכים שלהם. קיימים כל כך הרבה גירויים שיכולים

כל הורה לילד עם או בלי צרכים מיוחדים, מתמודד באופן יומיומי עם התנהגויות מאתגרות. מצרפת שני צעדים פשוטים בגישה חיובית, שתוכלו ליישם כבר ממחר בבוקר!

למי מאיתנו שיש ילד על הספקטרום יכול לעיתים להרגיש בעוצמה את הקושי הנפשי, הרגשי והפיזי שבגידול ילד אוטיסט. ילד שמתקשה להבין את הסביבה, ילד שנועצים
מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו
ולקבל טיפים ודגשים ממוקדים מאנשי מקצוע בתחום האוטיזם
קיימות קבוצות תמיכה רבות בתחום האוטיזם המהוות פלטפורמה לשיתוף ותמיכה, עם זאת, רבים מרגישים את הצורך בגורם מקצועי שיעביר אליכם את התכלס בכפית.
ולכן פתחנו עבורכם, ההורים, וסגלי החינוך, קבוצה מקוונת שנועדה לתת לכם מידע בנושאים החשובים באמת.
חברי הקבוצה יזכו לקבל טיפים, ניוזלטרים, סרטונים ודגשים מקצועיים שיופצו ע"י צוות המרכז ואנשי מקצוע בתחומי הטיפול השונים (פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי, זכויות ועוד).